Žánr: First-person shooter Datum vydání: 01.11.1991 Výrobce: id Software Distributor: Softdisk Licence: Abandon Platforma: PC Engine: Wolfenstein 3D Série: Catacomb |
V dnešní době si jen málokdo vzpomene, jaká hra byla opravdu tou první postavenou na trojrozměrném enginu. Přeci jen Hovertank 3D byl až příliš primitivní, aby nějak zásadně uvízl v paměti hráčů. O poznání lépe si vedl druhý počin z dílny ID Software, Catacomb 3-D. Tuto hru můžeme znát i pod názvy Catacomb 3-D: A New Dimension, Catacomb 3-D: The Descent, nebo jednoduše Catacombs 3. Ale na názvu až tolik nezáleží, vždy jde o hru samotnou. Ta běží na vylepšeném grafickém jádře Wolfenstein 3D enginu a již zde můžeme vidět některé prvky, které zanedlouho budou psát dějiny.
Hráč přebírá kontrolu nad mágem Pettonem Everhailem, jehož okolnosti nutí sestoupit do katakomb místního hřbitova. V nich proti němu stojí nespočet orků, trollů a skřetů bránícímu dopadnout jejich pána známého jako Nemesis. Ten unesl našeho dobrého přítele Grelmina a pokud se s ním hodláme ještě setkat, musíme se v samotném finále utkat s mocným bossem katakomb. Příběh není nijak světoborný, ale to se dá říci o většině her této doby. Co je podstatné, je hratelnost. Naší zbraní je naše vlastní ruka vystřelující ohnivé koule. Zkrátka, když jsme ten mág, tak ty své schopnosti musíme využít. Ruku při tom vidíme v klasickém 3D pojetí. Krom této základní zbraně můžeme při svém putování narazit na dvojici ničivějších kouzel (Bolt a Nuke).
Arzenál ani zástupy nepřátel tedy nejsou nijak závratné a to samé platí o hudebním doprovodu. Kratičký úryvek opakující se ve smyčce po nějaké době hraní začíná působit depresivně, což vede k jedinému schůdnému řešení, vypnout jej. Během svého putování katakombami hledáme potřebné klíče odemykající dveře k portálům do dalších úrovní. Ty nejsou pojaty lineárně, tak jak jsme zvyklí, nýbrž tu máme možnost volby. Kam se vydáme splnit svůj úkol první je tak jen na nás. Při tom není až tak neobvyklé, že při přehlédnutí nás to nutí k návratu dořešit potřebný rest. Abychom si s tím vším nějak úspěšně poradili, nacházíme v průběhu lahvičky s lektvarem doplňujícím nám zdraví. Celkem užitečnou věcí jsou i pergameny s nápovědami. Některé z nich jsou poměrně podstatné pro nalezení té správné cesty až do komnat Nemesise.
Chybět nemohou ani skryté oblasti. Jejich hledání není nijak snadnou záležitosti. Kolikrát na ně natrefíme úplnou náhodou, když náš výstřel zasáhne příslušnou zeď. A jelikož jsou tyto oblasti důležitou součástí dokončení některých úrovní, tak se jejich pracnému hledání nevyhneme. Catacomb 3 se tak v mnohém stává předzvěstí příchodu herní legendy. Všechny zde vyzkoušené principy se za nedlouho stanou symboly her ID Software. Wolfensteinem počínaje a Doomem konče. Jen to vše ještě potřebovalo drobet dotáhnout k dokonalosti, aby to strhlo pozornost nutnou k nastartování nového kultu akčních her.