Žánr: Budovatelská strategie Datum vydání: 02.02.1998 Výrobce: Maxis Distributor: Infogrames Licence: Plná hra Platforma: PC, Mac, Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, Commodore 64, iOS, ZX Spectrum, SNES Série: SimCity |
V SimCity se hráč hostí role starosty, jehož cílem je dovést bezvýznamnou vesnici až slávy metropole. Na první pohled se to může jevit jako banální úkol, kdy postavíme několik domů a o všechno ostatní se již postará život sám. Avšak jak velice rychle zjistíme, nic není tak snadné a k dosažení svých představ bude zapotřebí využít veškerých svých strategických dovedností. Lidé stěhující se do našeho městečka totiž májí své potřeby. Nejde o to jim nabídnout jen střechu nad hlavou. V rozhodnutí, zda na tomto místě zapustí kořeny, sehrávají svoji úlohu další faktory. Musíme tedy věnovat dostatek času naplánování veškerých infrastruktur. Domy musí být napojené na energetickou síť, stát v blízkosti vhodné silnice atd. Podstatné je i okolí obytné čtvrti.
Nikomu se nechce bydlet v místě, kde vládne chaos a právo silnějšího. Nelítostné gangy zaručeně vylidní i to nejkrásnější místo. Je tedy jen na nás zřídit potřebnou policejní stanici a zaručit obyvatelům bezpečí. To samé platí o požární zbrojnici, nemocnici, obchodním centru i parcích pro trávení volného času. Zkrátka nabídnout potencionálním zájemcům o přestěhování vše, po čem jen sní. A to včetně pracovních příležitostí. Součástí naší výstavby se tak stávají i různé továrny s odlišnou mírou znečištění. S tou je zapotřebí počítat při plánování místa výstavby. Lidé sice ocení nová pracovní místa, ovšem ani náhodou nebudou nadšeni, když jim vyroste chemička přímo za okny. To nás nutí k dlouhému zamyšlení nad každou investicí. Valící kouř z komínů tepelné elektrárny daleko za městem sice nepohorší obyvatele, za to sebou přinese zvýšené náklady na udržování infrastruktury.
Jak asi každému došlo, vše, co vybudujeme, si žádá nějaké ty finanční prostředky. Postavením silnice to ani zdaleka nekončí. Čas a každodenní užívání přináší výmoly, o něž se musí postarat silničáři. Jenže k tomu se nedostanou, pokud nemají dostatek prostředků. A to samé platí i o práci policie a dalších veřejných služeb. Bez peněz nejsme schopni město udržet v provozuschopném stavu. A naší jedinou formou příjmu jsou daně. Ty si samozřejmě můžeme nastavit dle svých představ. I když jistá omezení tu jsou. Pokud by jsme je nastavili příliš vysoko, lidé se velice rychle budou rozhlížet po lacinějším bydlení a odstěhují se. V opačném případě, kdy sazbu posadíme příliš nízko, nám zase budou chybět prostředky pro expanzi a začněme stagnovat. Tedy v tom ideálnějším případě. Nastavit správnou hladinu daní je tak trochu alchymie, jejímž zvládnutím máme nakročeno k úspěchu. Ale i při zvládnutí všech těchto aspektů je zapotřebí počítat s nepředvídatelným. Konkrétně s celou řadou přírodních katastrof. Záplavy, tornáda, požáry, zemětřesení či rovnou útok takové Godzilly, přicházejí naprosto nečekaně a dokáží zhatit plody tvrdé práce.
SimCity nám v tomto dává naprosto volnou ruku, jak se ke stavbě svého města postavíme. Výjimkou je osmička předem definovaných, časově omezených scénářů. Ty mají dané konkrétní výzvy a cíle. Některé scénáře jsou inspirovány skutečnými událostmi. Dostáváme se tak do situace, kdy musíme čelit dopravním zácpám. Kapacita našich silnic přestala stačit potřebám obyvatel města a naším posláním se stává vybudovat efektivní systém hromadné přepravy. To v Detroitu na nás čeká vysoká míra kriminality, s negativními dopady průmyslu. Cíl je prostý, posílit stavy policie a reorganizovat město. San Francisco v roce 1906 zasahuje silné zemětřesení. A je jen na dovednostech starosty, jak se dokáže vypořádat se vzniklým chaosem a následnými požáry. V prvotní chvíli tak řešíme přímé důsledky katastrofy, na což navazuje obnova poničeného města.
Obdobně se budeme muset porvat s řáděním Godzilly v Tokiu. Tento scénář je silně inspirován původní filmovou sérií o tomto legendárním monstru. Zajímavou výzvu představuje i Hamburg konce válečného období. Spojenecké bombardování většinu města zdevastovalo, což naplno prověří naše dovednosti při eliminování přímých škod. Následně po skončení války město od základů vybudujeme do nynější slávy. V Bostonu pro změnu došlo k roztavení jaderného reaktoru elektrárny a na nás čeká tvrdá dřina při dekontaminaci zasažených částí města. To Rio de Janeiro v roce 2047 naplno postihují důsledky globálního oteplování. Na nás je přijít s řešením zabraňujícím ničivým záplavám. SimCity samozřejmě myslí i na fanoušky sci-fi. V Las Vegas se v roce 2096 rozpoutává invaze mimozemské rasy. Několik let ničivých útoků nás tak staví do nezáviděníhodné situace plné nelehkých rozhodnutí.