Žánr: Plošinovka Datum vydání: 03.10.1989 Výrobce: Brøderbund Distributor: Brøderbund Licence: Plná hra Platforma: Aplle II, PC, Mac, Amiga, Amstrad CPC, Atari ST, Sega Master System, Commodore 64, Nintendo 3DS, Nintendo Wii, iOS, ZX Spectrum, NES, SNES, Game Boy Série: Prince of Persia |
V okamžiku, kdy sultán opouští Persii, aby bojoval v cizí zemi, pověřuje vládou nad svou zemí oddaného vezíra Jaffara. Avšak jak se ukazuje, Jaffarova oddanost patří jen jeho vlastním zájmům. Sotva je země bez svého panovníka, vezír uspořádá převrat a chopí se moci. K ospravedlnění této zrady mu má posloužit sultánova krásná dcera, jíž hodlá pojmout za svou manželku. Zatímco je princezna uvězněna ve věži, mladíka, jehož miluje, nechává vezír uvrhnout do podzemních katakomb paláce. Tím zdůrazňuje své ultimátum. Princezna dostává pouhou hodina na to, aby změnila svůj názor na svatbu. V podstatě nemá příliš na výběr. Buď pojme Jaffara za chotě nebo zemře. Jedinou její nadějí na záchranu je mladík hnaný láskou. Avšak čas je šibeniční a nástrahy podzemních katakomb smrtící.
Prince of Persia je klasickou plošinovkou, v níž se svým hrdinou překonáváme nespočet nástrah. A je jedno, zda právě dumáme, jak přeskočit zdánlivě nekonečnou proláklinu či právě hledáme skrytý spínač otevírání dveří. Řešení jednoduchých hádanek je zkrátka podstatou postupu hrou. A i zdánlivě banální problém se v konečném zúčtování může stát rozhodujícím faktorem. Je tu totiž onen časový limit, jenž dostáváme na pokoření všech dvanácti úrovní. A nezáleží, jak moc blízko jsme svému cíli. V okamžiku, kdy časomíra zobrazí nulu, přichází nemilosrdný konec. Čas je tak naším jediným limitem, jelikož dostáváme k dispozici neomezené množství životů. Pokud tedy během procházení levelu zemřeme, není to tragédie. Jen stojíme zpět na začátku dané úrovně a dostáváme další a další příležitost najít správný postup. Ovšem je zapotřebí počítat, že čas běží neustále dál a s dalším neúspěšným pokusem se nám vzdaluje šance na dokončení hry.
Po útěku ze svého žaláře je hrdina obdařen třemi jednotkami zdraví. O ty může přijít pádem z výšky, zraněním od meče nebo zásahem padající sutě. K doplnění takto ztracené životní energie ve hře slouží lektvary rozptýlené po úrovni. Krom těchto lektvarů čistě doplňující jen ztracené body zdraví, nacházíme i větší džbány navyšující zdraví o další bod. Postupně tak dostáváme více prostoru pro drobnější chybky. Avšak ani přes navýšení své odolnosti se nevyhneme okamžité smrti v záludných pastech. Ty představují hluboké jámy, jenž jsou mnohdy navíc opatřeny ostrými bodáky. S těmi se setkáváme i při průchodu chodbami, kdy z podlahy nečekaně vystřelí. No, ono to až tak nečekané není, jelikož na dané dlaždici jsou viditelné díry. Takže s tím akorát musíme počítat. Poslední smrtelnou nástrahou jsou gilotiny.
Dalším okruhem nástrah, s nimiž se je zapotřebí vypořádat jsou uzavřené brány. K jejich otevření je potřeba najít aktivační tlačítko. To kolikrát nebývá v jejich přímé blízkosti a to potom svádíme souboj s časem, kdy se je potřeba k bráně vrátit, než dojde k jejímu uzavření. Přitom na cestě ještě můžeme narazit na záludnou nástrahu, kdy při sešlápnutí uzamykacího spínače vyjde předchozí snažení vniveč. Již tolik náročné přeskakování jednotlivých pastí doplňují ještě šermířské souboje. Během svého putování podzemím narazíme na nespočet strážných, kostlivců a utkat se budeme muset i se svým zrcadlovým já, než staneme tváří tvář Jaffarovi. Princezna je zachráněna a z bezejmenného mladíka se stává Prince of Persia.