Žánr: Tahová strategie Datum vydání: 06.09.1993 Výrobce: Simtex Studios Distributor: MicroProse Software Licence: Abandonware Platforma: PC, Macintosh Série: Master of Orion |
Dálky chladného vesmíru skýtají nejedno nebezpečí, ovšem i příležitost. Proč se tedy omezovat životem na jediné planetě, když je v dosahu tolik obyvatelných světů plných nerostných surovin. Expanze, kolonizování okolních planet, diplomatická jednání a nespočet válečných tažení se stávají každodenním chlebem hráče blažícího po titulu pána Galaxie. Master of Orion je klasickou tahovou strategii typu 4X. Na začátku hry si zvolíme jednu s deseti ras, za jejíž slávu budeme prozkoumávat a dobývat vesmír. Každá rasa má přitom jinou silnou stránku. Někdo lépe zvládá výzkum, jiný zase pozemní útoky, růst populace, diplomacii, obchod či lépe snáší podmínky na nepříznivých planetách. Tyto silné stránky rasy jsou do jisté míry doprovázeny i drobnými znevýhodněními.
Před zahájením hry si hráč nadále nastaví velikost vesmíru, počet (1 – 5) a obtížnost dalších ras. Zpočátku jsme odkázáni na svůj domovský svět. Jedinou kolonii s dvěma průzkumnými loděmi, které můžeme vyslat k nejbližším hvězdám. Cíl je přitom prostý, v navštívených hvězdných systémech najít obyvatelnou planetu. Jednotlivé planety se liší svou velikostí, úrodností a nerostným bohatstvím. Navíc můžeme narazit na nehostinné planety. Těch existuje šest typů a obvykle bývají velmi bohaté na nerosty. Avšak k jejich úspěšné kolonizaci je zapotřebí vynalézt technologii potřebnou k odbourání toxických látek, radiace, atd. Podstatnou úlohu sehrávají i tzv. artefaktové planety. Na nich lze najít technologie, a což je nejdůležitější, výzkum probíhá dvojnásobnou rychlostí.
Nejcennější kořistí je obsazení planety, po níž je hra pojmenovaná, Orion. Domovina prastaré civilizace skrývá velmi pokročilé technologie, což dovoluje provádět výzkum čtyřnásobnou rychlostí. Je však nutno počítat se silným odporem. Orion je chráněn mocnou válečnou lodí Guardian. Dosažení Orionu není nutnou podmínkou k vítězství ve hře. Ovšem svým přínosem výzkumu dává hráči nezanedbatelnou výhodu. Vítězství hráč dosahuje dvojím způsobem. Tím prvním je si vojenskou cestou podrobit všechny rasy. Druhou, elegantnější variantou je diplomacie. Při zkolonizování dvou třetin vesmíru se začne scházet Galaktická rada s cílem zvolit Pána Galaxie. O tento titul se mohou ucházet dvě nejmocnější říše.
Avšak k opanování celé galaxie je hodně dlouhá cesta, která začíná zakládáním kolonií. Každou kolonii lze spravovat jednotlivě, přičemž hráč pomocí posuvníku přerozdělí dostupné zdroje do pětice produktů. Je si tak nutné rozvrhnout, co je v dané lokalitě prioritní. Zda stavba lodí, planetární obrana (Raketové základny, silový štít), výstavba továren, ekologie (eliminace znečištění) nebo výzkum. Výzkum nových technologii je nejspíše nejdůležitějším prvkem k úspěchu. Hráč má na výběr šestici kategorií (Počítače, Konstrukce, Silová pole, Planetologie, Pohon a Zbraně). V každé kategorii je k dispozici několik technologii, jejichž objevením si zpřístupňujeme další pokročilejší technologie.
K expanzi na okolní planety se hráč neobejde bez vesmírných lodí. Ty si lze modifikovat k obrazu svému. Jako základ poslouží čtveřice odlišně velkých trupů. Malé lodě tak disponují obratností a je náročné je zasáhnout. Obří kolosy naopak jsou schopny ustát slušnou porci zásahů. Každý tento trup si navíc můžeme libovolně osadit osmi typy vybavení. Počítač, štít, ECM systém, pancéřování, motory, manévrovatelnost, zbraňové a speciální systémy, tak hráči umožňují pružně reagovat na aktuální potřebu. Tuto volnost omezuje jen množství vzájemně využívaných specifikací, jenž je nastavené na šest.
Jelikož je Master of Orion tahovou strategií, tak do průběhu bitvy zasahují zejména čísla. Podstatným se tak stává počet jednotek a technologie, jíž disponují. To na diplomatickém poli má hráč mnohem více prostoru. S ostatními může uzavírat obchodní dohody, vyměňovat technologie, vytvářet aliance či poskytnout finanční dar. Ke slovu však mohou přijít i výhružky, vyhlášení války nebo uzavření příměří. Každé politické rozhodnutí sehrává podstatnou úlohu při dalším postupu hrou. Vůdcové civilizací si totiž až moc dobře pamatují, jak jsme v minulosti ctili uzavřené dohody a na základě toho s námi budou uzavírat i ty budoucí.