Žánr: First-person shooter Datum vydání: 10.12.1993 Výrobce: id Software Distributor: GT Interactive Software Licence: Shareware Platforma: PC, Xbox, Game Boy Advance, SNES, Sega 32X, RiscPC, NeXT, 3DO Engine: Id Tech Série: Doom |
Legendární Doom nás přivádí na Mars, kam byl náš hlavní hrdina převelen po napadení velícího důstojníka. Odmítnout střílet do civilistů je sice morálně správné rozhodnutí, ovšem v armádě se vlastní vůle neodpouští. Odlétáme tedy na Mars, nejnudnější místo, kde může mariňák skončit. Každodenní dohled na bezpečnost zaměstnanců společnosti Union Aerospace Corporation při jejich experimentech s teleportací, nás doslova dohání k šílenství. Tedy do okamžiku, kdy se něco pořádně zvrtlo. Během snahy vytvořit teleportační most mezi měsíci Phobos a Deimos, Deimos zcela zmizel a z Phobosu přicházení zoufalá volání o pomoc.
Se skupinou mariňáků odlétáme na Phobos zjistit, co se vlastně stalo. Zatímco zbytek týmu vyráží dovnitř komplexu, my zůstáváme v přistávací zóně zajistit perimetr. Netrvá dlouho a zběsilá střelba a křik nám dává jasně najevo, jak ostatní mariňáci dopadli. A jelikož nemáme příliš na výběr, pouštíme se v první epizodě Knee-Deep in the Dead do nalezení odpovědi, co se to vůbec stalo. Netrvá dlouho, aby nám to došlo. Neznámo proč během experimentu došlo k otevření brány pekelné. Celý Phobos je poset démony, kteří posedli vědce UAC. Čeká nás tak řežba skrz elektrárnu, počítačové centrum a výzkumné, průmyslové i vojenské komplexy. Chybět nemohou ani nějaké ty anomálie a zejména houf krvežíznivých monster.
Na konci první epizody nás čeká vstup do teleportu, jenž nás přenese na ztracený měsíc Deimes. Druhá epizoda The Shores of Hell nám nabízí podobné lokality, jimiž jsme procházeli již na Phobosu. Jen s tím rozdílem, že zde jsou patrné následky řádění démonů. Ve finále se náš mariňák utká s bossem Cyberdémonem. Jeho skon nám odpovídá na další otázku. Deimos se vznáší nad samotným peklem, jehož se stáváme součástí v třetí epizodě Inferno. Na konci nefalšované pekelné jízdy nás čeká finálový boss Spider Mastermind. Ten nás dělí od vstupu do skrytého portálu vedoucího na Zemi.
Doom v porovnání se svým předchůdcem Wolfenstein 3D nabídl revoluční skok v grafickém enginu. Vícestupňové pojetí levelů plné schodišť a výtahů, dává hráči mnohem větší volnost a tedy i požitek ze hry. Snad každý, kdo někdy třeba i na okamžik přišel s Doomem do kontaktu, si vryl do paměti zbrojní arzenál. Zejména motorová pila se stala symbolem této krvavé řežby. Ale rozhodně nenecháme zahálet ani další kousky v podobě pistole, brokovnice, rotačního kulometu, raketometu, plazmové pušky a BFG9000, nejničivější zbrani, o jejíž zkratce BFG se vedou dlouhosáhlé debaty. Široká je i paleta nepřátel, s nimiž se na své pouti setkáme. Od řadových zombie, přes různé démony až k pekelným baronům abossům.