Žánr: Logická Datum vydání: 22.05.1980 Výrobce: Namco Distributor: Namco Licence: Plná hra Platforma: PC, Apple II, Arcade, Atari 2600, Atari 5200, Atari 8-bit, Commodore 64, ZX Spectrum, Game Boy, Game Gear, iOS, Android, BlackBerry, NES, Nintendo 3DS, Palm OS, Nintendo Wii, Wii U, Xbox 360 Série: Pac-Man |
K tomu stát se legendou není potřeba oplývat nadlidskou sílou či hrdinně čelit mimozemské invazi. Někdy k tomu není zapotřebí ani tělo. Stačí věčně hladová hlava, bludiště a nějaké to monstrum pro zvýšení adrenalinu. Pac-man se téměř okamžitě stal kultem, co způsobil takovou malou revoluci v automatových arkádách. Doposud na pomyslném trůnu neochvějně panovaly vesmírné střílečky typu Space Invaders a Asteroids. Když se v květnu 1980 v hernách objevil Pac-Man, bylo téměř okamžitě jasné, že se zrodil nový kult. A nutno podotknout, že raketový nástup oblíbenosti osmdesátých let mu v jisté podobě vydržel až do současnosti. Na tom žlutém pojídači sušenek zkrátka něco je, což dokládá 30 oficiálních pokračování a nespočet fanouškovských derivátů.
Představovat princip Pac-Mana by bylo nejspíše nošení dříví do lese. Jako hráč se ujímáme postavičky putující bludištěm , přičemž pojídáme tečky. Tyto tečky jsou někdy taktéž nazývané sušenky, zřejmě pro lepší konzumaci. Projít celým bludištěm by za normálních okolností nebylo nic složitého, proto se tu objevuje čtveřice nepřátel. Ti byli při prvotním vydání hry označovány za monstra či příšery, avšak postupem času se vžil termín duchové. Tomu do značné míry pomohla konverze na Atari 2600, kdy technické omezení tohoto zařízení způsobilo jejich problikávání, čímž do jisté míry duchy připomínali. Cílem duchů je omezit Pac-Manův pohyb bludištěm, ideálně ho zahnat do kouta a připravit ho o jeden ze čtyř životů.
Hráč se tak musí snažit držet v dostatečné vzdálenosti od duchů, avšak zároveň se cíleně pohybovat bludištěm při vyzobávání všech teček. V tom mu jsou do jisté míry nápomocny čtyři větší pulzující tečky v rozích bludiště. Tyto energetické body nám propůjčují dočasnou schopnost se stát lovcem a pohltit duchy. Za to jsme odměněny extra body a zejména dobrým pocitem s výměny role. Body celkově získáváme za každou sebranou tečku. Příležitostně se v bludišti objeví ovoce nabízející bonusovou várku bodů. Jejich navyšování krom pocitu se zvyšujícího se skóre, při dosažení jistého počtu přináší hráči život navíc. V původní hře byla hranice nastavena na 10 000 bodů. V okamžiku, kdy se hráči podaří pojmout poslední tečku, je přenesen do dalšího bludiště s jasným cílem jej pokořit. Průběžně při těchto postupech dochází ke zvyšování obtížnosti. Duchové jsou rychlejší a doba, po níž jsou zranitelní, se zkracuje. V pozdějších levelech je Pac-Man opravdovou výzvou na postřeh i předvídání.
I když se na první pohled může zdát, že pohyby duchů jsou naprosto náhodné, opak je pravdou. Pro zvýšení obtížnosti se autor Toru Iwatani rozhodl každému duchovi vtisknout vlastní osobnost. To se krom odlišné rychlosti pohybu projevuje reakcemi na přítomnost Pac-Mana. Červený duch je za jakýchkoli okolností lovec, co nás bude pronásledovat třeba až na kraj světa. Údělem růžového je nám nadbíhat. Modrý duch je pověstný svou nevyzpytatelností. Nikdy si nemůžete být jistí, zda se na příští křižovatce vydá naším směrem nebo si to raději zamíří do protějšího rohu. Na chování oranžového ducha má vliv vzdálenost od postavičky Pac-Mana.