Žánr: Plošinovka Datum vydání: 14.12.1990 Výrobce: Id Software Distributor: Apogee Software Licence: Plná hra Platforma: PC Série: Commander Keen |
Billy Blaze, osmiletý chlapec s intelektem génia, má celkem jasno o své budoucnosti. Jednoho dne opustí matičku Zemi a podívá se do vesmíru. Aby nezůstalo jen u pouhého snu, staví si s běžně dostupných věcí v domácnosti vlastní vesmírnou loď. Ta je součástí jeho fantazií. Sotva si nasadí bratrovu starou fotbalovou helmu, stává se z něj Commander Keen, neohrožený dobrodruh a ochránce Země. V úvodu svého dobrodružství se vydává prozkoumat Mars. Ke své smůle velice záhy zjišťuje, že se nejedná o tak pustou planetu, jak jsme si mysleli. Zatímco zkoumá okolí přistání, tak se na jeho loď vloupají zákeřní Vorticoni a ukořistí čtveřici nezbytných součástek. Keenovi tak nezbývá nic jiného, než vyrazit ke čtyřem vzdáleným marťanským městům získat zpět své součástky.
Na svém putování naráží na různorodé překážky i nepřátele. Někteří jsou zcela neškodní, ale narazíme i na skutečně nebezpečné obyvatele rudé planety. Pro tyto případy jsme vybaveni energetickou pistolí, jejíž použití je potřeba dobře vážit. Přeci jen munice je poskromnu a někteří nepřátelé navíc nejdou zabít. U nich musíme volit trochu odlišný přístup. Buď je obejít jinou cestou nebo vhodně odlákat od cílové lokace. Během svého putování budeme překonávat i nepřízeň prostředí. Kolikrát se pro nás stane největším oříškem odhadnout, kdy zabrzdit a kdy vyskočit, abychom překonali nebezpečnou propast. V tom nám vypomůže pogo tyč, jíž cestou nalezneme.
I když je naším hlavním cílem při prohledávání jednotlivých úrovní najít ztracené součástky, jsou tu i další předměty, jenž by neměly ujít naší pozornosti. Mezi ně se zejména řadí čipové karty otevírající zamčené dveře. Dále tu máme různé bonusové předměty navyšující naše skóre. Při dosažení určitého počtu pak získáváme další život. Commander Keen sice nedisponuje nijak závratnou grafikou, ovšem nelineárním pojetím různorodých úrovní si získal přízeň hráčů. Marooned on Mars svým originálním přístupem odstartoval celou úspěšnou sérii. Kladné přijetí tohoto dílka navíc stálo za rozhodnutím jeho autorů opustit současného zaměstnavatele a založit vlastní vývojové studio Id Software, stojící za nejednou kultovní hrou.